Молодим вчителям на замітку
Основні моменти для успішної діяльності
- Приходьте в кабінет заздалегідь до дзвінка. Переконайтеся, що все готово до уроку. Прагніть до організованого початку уроку.
- У вас завжди повинен бути конспект уроку, так ви будете впевнено почуватися і чітко знати план діяльності.
- Чітко ставити перед собою мету кожного уроку.
- Починайте урок енергійно, цікаво, ведіть його так, щоб кожен учень з самого його початку й до кінця був зайнятим.
- Захоплюйте учнів змістом матеріалу. Контролюйте темп уроку, допомагайте «слабким» повірити в свої сили.
- Стежте за тими, у кого нестійка увага. Попереджуйте відразу спроби порушити робочий ритм.
- Звертайтесь частіше з питаннями до тих, хто може на уроці відволікатись.
- Пам’ятайте про почуття міри в стосунках з учнями.
- Мотивуйте оцінки знань, скажіть учневі, над чим йому слід ще попрацювати. Це буде привчати до дисциплінованої праці. Учень буде звикати до того, що вказівки вчителя потрібно виконувати обов’язково.
- Закінчуйте урок загальною оцінкою роботи класу й окремих учнів. Нехай усі відчують задоволення від результатів праці.
- Намагайтесь помітити позитивне в роботі недисциплінованих дітей, але не надто часто.
- Закінчуйте урок разом із дзвінком.
- Не допускайте конфліктів із цілим класом або із значною частиною класу. А якщо вони виникли, не затягуйте, шукайте разом шляхи їх вирішення.
- Враховуйте психологічні особливості учнів
- Використовувати проблемні питання, творчі завдання.
- Прагнути до взаєморозуміння з учнями.
- Не забувайте про почуття гумору.
- Слідкуйте за своєю мовною культурою. Мова – найважливіший інструмент педагогічної праці.
Правила збереження емоційного здоров’я
1. Контролюйте свій настрій.
2. Уникайте сварок.
3. Не замикайтеся у собі, переключайте увагу на якусь діяльність.
4. Намагайтеся частіше усміхатися.
5. Уникайте неприємних вам людей.
6. Не будьте надміру чутливими до образливих слів.
7. Припиняйте безпідставні хвилювання.
8. Поставте чітку межу між роботою і , між професійним життям і приватним.
9. Знаходьте час для відпочинку вдень та
достатньо спіть вночі.
10. Створюйте собі гарний настрій.
11. Не зловживайте заспокійливими засобами, алкоголем.
12. Більше дихайте свіжим повітрям.
13. Займайтесь аутогенним тренуванням.
Особистісні риси, які сприяють успішній роботі:
- Інтерес до життя;
- Інтерес до людини як такої;
- Інтерес до культури.
Уникайте професійної деформації
Професійна деформованість – важлива характеристика особистості і психічного стану вчителя. Виділяють кілька її форм:
1. Загальнопедагогічні деформації, зокрема посилення таких рис:
• авторитарність;
• повчальність;
• завищена самооцінка;
• надмірна самовпевненість;
• догматичність;
• брак гнучкості;
2. Типологічні деформації:
• комунікатор – балакучість, скорочення дистанції, звернення до співрозмовника як до недосвідченого, невмілого;
• інтелігент – моралізаторство тощо;
• предметник - наукоподібні способи поведінки, оцінка людей через науку.
3. Специфічні деформації – коли за виглядом учителя можна визначити, що він викладає.
4. Індивідуальні деформації – пов’язані з особистісними змінами.